Möhippa!!

Sådär, nu kan jag äntligen ta bladet från munnen och berätta vad jag gjort i helgen, en av extremt få lediga helger i sommar. Jag har nämligen varit i Uppsala och Stockholm på möhippa! Och eftersom den blivande bruden ibland ramlar in här kunde jag ju inte direkt skriva vad jag haft för mig.
Jag har fått bita mig i tungan ganska många gånger, och haft svårt att låta bli att dela med mig av mina schysta tågbiljetter, våra planer för dagen och våra roliga lekar. Men det var väl värt det, för gud vilken härlig dag det var!

Det började med att jag i fredags tog tåget från Tanum till Stockholm. Tack vare SJ's trevliga sommarerbjudande till prio-kunder så fick jag åka 1a-klass för halva priset, vilket dels var billigare än 2a-klass, och väldigt bekvämt. Gratis frukt, dryck, tidningar och internet på tåget var väldigt trevligt.
Eftersom det bara går ett tåg om dan direkt till sthlm så var jag inte framme förrän vid 22.30, iofs försenad 45 min ungefär, men det är ju typiskt SJ.
Mötte upp Kattis på centralen, skulle egentligen träffat Marie oxå, men hennes tåg var grymt försenat så hon kom först ett par timmar senare. Vi åkte iaf till Uppsala och hem till Kattis där jag fick låna soffan, som var perfekt längd åt mig. När Marie väl kommit, runt 02.00 nånting så somnade jag äntligen, men drömde konstigt och vaknade en del. Drömde till exempel att vi tre försovit oss till möhippan och ingen av de andra hade ringt och väckt oss, så vi missade nästan hela dan. Efter det kollade jag klockan ett antal gånger innan jag somnade om... =)

Upp vid halv 9 i går morse för att göra oss i ordning, äta lite och sedan knalla mot stan och champagnefrukost vid Fyrisån. Jag som aldrig varit i Uppsala förut kan inte direkt säga vart vi var, men man såg domkyrkan och det var en fin bro bredvid. =) Vid 10.30 hade blivande bruden Malin fått i uppdrag att infinna sig på en bestämd plats, och efter att ha låtit henne svettas och vara nervös en stund knatade vi fram och hämta henne. Snacka om att hon blev lättad/glad/överraskad och en hel massa annat! Hon hade dessutom inte trott att jag skulle komma, mina dimridåer hade med andra ord funkat, så det var extra roligt tyckte jag!
Vi satte oss sen och drack asti araldica, åt jordgubbar, melon, baguetter med cremé bonjour och körsbärstomater, och solen strålade. Efter lite snack och uppdragsgivande så begav vi oss vidare mot Uppsala C för vidare färd mot Stockholm. Hade tänkt att hon skulle få gissa vart vi skulle, men det blev ganska uppenbart när vi kom till centralen, eftersom det typ bara gick ett tåg då.. =P

Väl i Stockholm gick till och åt glass i Ben&Jerry's-kiosken på Sergels Torg. Vilket himmelrike, alla B&J-smaker att välja på!! Kunde ha tagit 10 om jag inte varit så mätt! Men det fick räcka med favoriten Bohemian Raspberry och nya sorbeten Mango Berrry Swirl. Underbart gott! Satte oss och åt vid hötorget innan vi gick mot Make Up Store, där det väntades sminkkurs i 3 timmar. Det var en jättebra kurs, jag har tänkt gå sån förut men det har inte blivit av, så det var kul att gå dit nu när vi var ett gäng. Fick lära oss en massa som jag inte visste förut, fick testa olika produkter och fick hjälp och tips att lägga en ordentlig make up. Snacka om att vi blev snygga sen! =)
Precis när vi var klara med kursen och skulle välja vilka produkter vi ville köpa så öppnade sig himlen utanför och det började hällregna och dessutom åska. Som tur var fick vi stanna kvar i butiken medans det regnade, så vi fick lite extra tid att gå runt och kolla bland allt smink som fanns. Det kliade ordentligt i shoppingfingrarna, men jag handlade inte så mycket mer än det vi fick produkter för. Bara lite. =P

Sedan begav vi oss mot tunnelbanan, alltid lika läskigt tycker jag som föredrar att åka ovan jord, och åkte till liljeholmen (tror jag) där vi bytte till nåt som var extremt likt en spårvagn, men jag tror det kallas tåg i sthlm =P, och åkte till Gröndal där vi skulle äta och ha 5-kamp. Kattis och Jessica hade förberett kanongod mat till oss, potatissallad, pastasallad, kycklingben, kalkon, rostbiff, skinka, brieost, kex och vindruvor. Dessutom rosévin till, och jag som inte är så förtjust i det annars tyckte det var riktigt gott.
Efter middag och lite mer klurigheter gick vi ut till en gräs/grusplan för den stora "bröllopskampen", vår hemmagjorda 5-kamp med bröllopstema. I den ingick en del av allt man måste kunna med som brud, såsom strumpeband, brudbukett, vigselring, äta med stil och kunna konversera på inovativa sätt. Med andra ord, skjuta strumpeband i stafettform, kasta brudbukett mellan benen över ryggen, kasta prick med vigselring, chokladätarstafett och alias. Så mycket har jag inte skrattat på väldigt länge, vi hade så himla roligt!

The grand final var sedan ett prov på Malins husmorskunskaper, hon fick garnera tårtan vi skulle äta. Och det är nåt hon är grym på! Jordgubbstårta med vaniljvodka-marinerade jordgubbar och vit chokladmousse, med massor med jordgubbar på blev det. Det kändes som om vi åt nästan hela dan, så vi rullade nästan som köttbullar när det var dags att åka mot Uppsala igen. Taxi Mattias kom och hämtade oss, väldigt skönt att inte behöva åka tåg igen.

Eftersom Malin och Mattias bor närmare centralen i Uppsala sov jag där inatt istället för hos Kattis. Dock har jag bara sovit kanske 5 timmar eftersom vi kom hem sent och jag var tvungen att åka till sthlm igen vid 9. Men jag fick iaf se deras lägenhet och träffa min bästis Kevin. =)

Så efter att ha tagit Uppsala-Sthlm-tåget för tredje gången på knappt 30 timmar, köpt frukost på centralen (chai latte och chiabatta, mums!) satte jag mig på tåget mot Degerfors. Intercity denna gången, men likväl 1a-klass, och jag kan bara säga att jag älskar singelsäten! Skönt att slippa trängas med nån. =)

Nu är jag i dfs om typ 5 min så jag måste packa ihop. Tack alla för en underbar helg, vi ses den 1a augusti!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback